tisdag 14 juli 2009

Fråga till kattägare

I min närhet finns en tigerrandig katthona (5 år) som ägs av min granne.
Hon sitter "alltid" på min altan och spanar ut eller sover under min solstol det verkar som om hon väntar på bli insläppt i lägenheten.
Jag kan inte ha öppet altandörren för då vill hon komma in.

Inga problem med det.
Men varför ligger hon inte på sin "egen" altan för?
Varför verkar hon tycka att hennes hem är hos mig?

Jag hade inte undrat såååå mycket över detta utan mer tänkt att det är revirtänk av kattan. Men i eftermiddags så...vart låg hon då?
Jo, hon sov i skuggan. invid min bil!?!

Jag har inte släppt in henne och tänker ej heller så göra.
Men varför gör hon på dettaviset för?
Jag matar inte henne ej heller kelar.

Hon söker upp mig.

Kan kattexperterna Markattan och/eller Den inte hemska tvillingen eller någon annan berätta det för mig?

/A

5 kommentarer:

Markattan sa...

Japp, saken är klar. Katter blir inte utvalda, aldrig, never, någonsin. Katter väljer! Punkt slut. Du är utvald, får finnas i kattens flock och det får du nog finna dig i. Det betyder dock inte att du måste mata, släppa in eller ta ansvar, det räknar katten inte med. Det betyder bara att du får finna dig i att hon vill ha koll på att du är där, mår bra och klarar dig.

Känn dig stolt, det är få förunnat att bli utvalda av en katt.

Markattan

Den hemska tvillingen aka Kattexperten sa...

Markattan har helt rätt (sade den nyutnämnde kattexperten). Katter väljer sin flock och du har blivit vald.

Ännelaij sa...

Markattan
Oki, då känner jag mig stolt då.
Jag kommer inte släppa in henne även om hon är hur söt som helst.

Vad gör hon om jag inte mår bra då?
Ringer kattakuten?
hehe
Bär ut mig på bår`med sina kompisar?

/Funder-A


Den inte hemska tvillingen aka Kattexperten
Wow!
Härligt att bli vald.
Undrar hur många kattan hade till att välja på!

/A

Tack för era svar!
/Annelie

engelsson sa...

Katter väljer sina människor vet du..bara o känna sig hedrad

Ännelaij sa...

engelsson
Ja, jag känner mig hedrad men också överraskad över att hon liksom t.o.m ligger invid min bil och ändå har jag inte smörat för henne.

Hmm..

Himla söt är hon, jag ska fota henne någon dag så ska ni få se.

/A