fredag 4 januari 2008

Elegi - Lars Winnerbäck

Min älskade dotter har fått mig att lyssna på Lars Winnerbäck.
Och hans texter är ju himla bra!

Förut var jag ett fan av Ulf Lundell.
Dottern och jag var på konsert med Lundel sommaren 2005.
Det var mycket trevligt.
Jodå, jag gillar Ulf fortfarande.
Dessutom har han svarat på ett av mina mail.
Mailet kommer jag inte lägga ut här.

Det är givetvis inte topsecret men ändå.

Numer lyssnar jag en del på Winnerbäck.
En favorit är Elegi:
En elegi för alla sorger den här hösten handla om,
för en mor som sjukna in,
och för ett barn som aldrig kom.

För skuggan över gården där aldrig solen lyste in,
för en ork som inte fanns,
du sakna min,
jag sakna din.

För en tystnad mellan väggarna som skar genom cement,
två ögonpar i tomhet från September till Advent.

För en man som gick till jobbet som om inget hade hänt,
och för en kvinna som sa:
"Allting är förstört, allt är bränt."

En elegi för alla vägar som vi inte vandrat än.
För en tid som bara går, och aldrig kommer igen.
Vi skulle klara vad som helst...

Vi ses!

Inga kommentarer: