lördag 29 maj 2010

Trafik(o)vett

Tyvärr måste jag säga att många Hallänningar kör bil på ett rent regelvidrigt sätt.
Inte alla, nejdå, så är det inte, inte alls.
Men om jag jämför med att köra i Stockholmsområdet så är det stor skillnad till Hallänningarnas nackdel.
Stockholmare är faktiskt duktigare både på trafikregler och på att anpassa körningen, antagligen för att de är tvungna.
Sämst av Hallänningar är *******:arna.
Några exempel från denna vecka.

-  Jag blir omkörd i en kurva på en 30-väg där trafikarbete pågår.
- Vid ett övergångsställe stannar jag för gående, en bil kommer med hög hastighet, tvärbromsar, att jag inte blev påkörd bakifrån är nästintill ett mirakel.
-  Jag blir omkörd på höger sida, av en bil som kör i busskörfältet.
-  På en väg där det pågår något rörarbete och mötande trafik har väjningsplikt så kör jag och möts av en bil (japp, en annan kvinna vid ratten) vi stannar ungefär mitt på vägen. Hon vägrar backa, bakom mig fylls bilar på.
Så även bakom henne.
Hon ställer sig med ett sött leende på läpparna och viftar med armarna att vi måste backa . Andra personer bakom mig uppmanar henne att backa. Vilket hon eller bilarna bakom henne inte vare sig vill eller gör. Så vi som har förkörsrätt backar och släpper förbi.
- Samma sak händer ett par dagar efteråt men med färre bilar.
- Jag blir omkörd på 80-väg där jag kör just ..80..det kommer en mötande bil. Jag är tvungen att tvärbromsa för att förhindra en kollision mellan den omkörande och den mötande.
- I en rondell blir det halvt kaotiskt då en bil har väldigt bråttom och är tvungen att bromsa in och det skapar ett stopp mitt i.
- Kugghjulskörning vad är det? Ja, det undrar nog många...Först fram är det som gäller.

Om jag vill flytta?
Absolut inte!
Det finns inget mer u n d e r b a r t län än Halland!
Förutom trafiken..

Hoppas ni har det bra och ta det lugnt i trafiken
//Kör-A

Inga kommentarer: