onsdag 13 augusti 2008

Kottar


Igår såg vi en igelkottuge på vår tomt.
(Ja, det är jag som fotat..)

Inget ovanligt alls... på ett vis..Men för mig som förra året fann "Kottarina" vid vårt hus som jag matade för att få henne stanna kvar.
Vilket hon gjorde under någon månad..sedan var hon borta...och ledsen var jag..
Så igår blev jag såå glad när vi såg denna kotteunge!

Kanske Kottarinas avkomma?

Igelkottar äter ju sniglar och andra kryp, jag älskar dem inte bara för detta. utan också för att de är söta och fredliga.
(Även om de har löss och kvalster varför man inte bör ta i dem utan handskar. Lössen "smittar" dock inte oss människor)
Take care
Eder vän
/Alien-Kott

3 kommentarer:

Anonym sa...

På Gotland har man funnit att igelkottarna anpassat sig till trafikrytmen, de fullkomligt sprintar över vägen! Turbokottar, kallas dom.

Anonym sa...

Vilken söt liten kottfröken. Vi brukar ha kottar under vår balkong men jag har inte sett några på ett tag men jag är ju inte på balkong hela tiden eller ens varje dag.

En gång, på besök hos syrran i Göteborg, räddade jag en kotte från att bli påkörd av en taxi. Jag bara slängde mig ut och fick tag i kotten och taxiföraren fick tvärnita :( Nöjd, ja men syrran och co tyckte jag var galen och det säger jag inte emot men inte för att jag räddade en kotte inte.

Ännelaij sa...

Jon-Sture
Åååh!
Jag gillar Gotland..och nu finns det fler skäl att fortsätta att göra det.

Igelkottar är så himla fina..
Å den ungen jag såg i går hade turbo..kanske släkt med någon Gotlandskotte?

Carina
WOW!
Jag har tvärnitat en gång i våras då en fasanmamma med ett antal dubollar, ungar, gick över vägen.
Till föld att bilar bakom fick stanna och mötande också..för att släppa förbi den söta lilla familjen..

Du är verkligen en hjältinna..klart att man ska hjälpa till för både människor och djur..

Kram
/A