söndag 3 januari 2010

Björn Ranelid

Jag har gått från att tycka att Björn Ranelid är ganska ointressant, till att tycka han är speciell men forfarande inte så särskilt intressant. Till att tycka han är lite intressant trots allt.
Nu, efter att ha sett Stjärnorna på slottet så tycker jag att han är helt underbar.

En intelligent person med stort hjärta är vad jag såg.
Han sa ifrån angående mobbare både inom media och privat.
Bra gjort Björn!
Se stjärnorna på slottet här

Tyvärr har jag inte läst en enda bok av honom ännu.
Men snart så.

Hoppas ni har det bra
/A

6 kommentarer:

Markattan sa...

Vad bra att du skrev det här. Jag tänkte men nu har ju du redan gjort det.

Markattan, håller med

strandskatan sa...

Gick in på svt.play idag och såg avsnittet med Ranelid. Han berörde och steg i kurs hos mig.

Anonym sa...

Jag tyckte till att börja med så himla bra om de böcker jag läste av honom. Sedan såg och hörde jag honom på bokmässan i Gbg. Han ensam på scenen i en timme framför hur många som helst och han var såååå intressant. Då var det mest Dagermanboken, som han pratade kring.
Gillar hans språk, slingorna, upprepningarna, ställningstagandena,att han skriver detaljer, de små skeenadena mellan människorna. Jag tror jag först läste ... den som handlar om en liten kille, som växte upp på Långholmen i en personalbostad. Så braaaaa!
/ingridcarlsson

Anonym sa...

Håller med dig, fast han kan vara lite läskigt självgod. Läste en bok av honom efter alla skriverier tidigare och upptäckte att den var riktigt bra. Jag hade nog väntat mig något mer pretentiöst och svårläst, men den var som sagt riktigt bra och jag blev lite förvånad.
//AL

Anonym sa...

Håller med om att Ranelid är en högst intressant person. För mig är han dubbelbottnad, å ena sidan uttrycker han en stor självkärlek å andra sidan uttrycker han en stor självförnekelse. Det är kanske detta som gör honom så intressant och speciell. Så är det ju detta med språkbehandlingen som gör honom outstanding.

Ännelaij sa...

Markattan
Kul att du tycker så.
Fast jag är ju inte direkt överraskad, du har ju sunda åsikter och skriver ofta om det jag tycker är rätt och riktigt.

Strandskatan
Ja, han har verkligen stigit kurs.
Fortfarande speciell och det tycker jag är bra.
Likriktade människor som efterapar varandra är inte så skoj.

ingrid
Oj, har du hört honom på bokis.
Kul!
Han är verkligen intressant.
Jag har som skrivet var inte läst något av honom än..men det kommer snart.
:)

AL
Jo, det kan han nog vara..men..det glömmer jag.
Just det ja!
Nu kommer jag ihåg att du för några månader sedan mailade mig om att du läst honom.
Som sagt var..snart ska jag också.

Anonym
Ranelid är verkligen en språkkonstnär.
Tänk om jag kunnat vara så mästerlig på ord och ordbearbetning?
Javisst är han dubbelbottnad.
Men som skrivet var så har han vuxit i mina ögon.