tisdag 2 juni 2009

Saker man inte tänker på..

..eller blivit upplyst om när det gäller dödsfall, det sista man vill ska inträffa.

Som om det inte vore svårt nog att hantera sorgen så är det en hel del praktiska saker att ta itu med.
Att en begravning ska förrättas med allt vad det innebär det vet ju alla.
Alla vet ju att bouppteckning ska göras så det kommer inte som någon överraskning för någon.
Att man får kolla upp den avlidnes livförsäkringar det vet väl alla?
Väl?

Somliga kommer det automatiskt papper som ska skickas in. Och somliga kommer med besked ganska snart.
Men
Andra får man gå genom själv och ringa och ringa och det dröjer innan det kommer intyg som man ska ha med på bouppteckningen.
Men det visste väl alla?

Sedan kommer det tråkiga.
Det jag kanske är ensam om att inte veta, förrän jag fick veta det för ca en månad sedan.
På ett ganska abrupt vis fick då jag skulle betala en tjänst med mitt kreditkort, MITT kreditkort, och det funkar inte.
Medges ej, var det besked jag fick.
Vad göra?
Bryta ihop? Nej det löste sig via mitt andra kort.
Orsaken var att Mannenimittliv står som huvudansökande till korten även om vi har varsitt kort, med varsin spec på kontot.

Det var dock ganska jobbigt att stå där och känna sig utlämnad.

Sedan har vi ett gemensamt konto som jag tänkte betala räkningar på.
Men, se det gick inte.
Eftersom Mannenimittliv stod som huvudkontoinnehavare och jag medkontoinnehavare.
Gissa om det var en chock när jag skulle logga in och det fanns inga konton!

Det löste sig det med..men jag är kanske den enda i Sverige som inte fattade hur saker och ting fungerar?!?
Eller?

Ingen har i alla fall berättat det för mig.

NUMER vet jag fler som varit med om precis samma sak som jag.
Förutom sorgen så kommer det ju ytterligare en chock att stå där och känna sig utlämnad och än mer ensam.

Nåja, nu har jag skrivit av mig lite.
Hoppas ni är mer informerad än vad jag var.
Om inte så..vet ni nu.

Ha det bra

/A

P.s Allt detta med kort och konton löser sig ju när bouppteckningen är gjord. D.s

4 kommentarer:

Markattan sa...

Ja så är det, det räcker inte med sorgen och tröttheten och allt, man förväntas veta och förstå allt också. Fattar att du har det tungt nu.

Varm hand
Markattan

*jeanette* sa...

usch, vad jobbigt mitt i allt annat som är jobbigt...

kram!!

Speja sa...

Det är skit att man även ska få sådana problem på halsen att lösa också. Man förtränger ju mycket, man vill ju inte ens tänka i de banorna att man kan bli lämnad ensam...Känner att vissa saker borde vi reda upp...om i fall att.
Ha det fint.

Ännelaij sa...

Markattan


Nej, lätt är det inte.
Såklart finns det bra dagar också.
TACKOLOV

kram
/A

*jeannette*


Ja, det var jobbigt.
Tråkigast av allt var att jag inte var förberedd på somliga saker.

kram
/A

Speja


Bra att lösa så mycket som möjligt i förhand vilket också var gjort.
Men gemensamma konton etc. det visste åtminstone inte jag hur det skulle fungera.
såklart att det löser sig i efterhand.

Önskar bara att jag fått veta detta i förväg för att slippa känna mig utlämnad.
Allt löste sig,men det var inte roligt då.

kram
/A