fredag 16 maj 2008

Jag e bra på mat..också..

Idag har jag gjort rabarberdricka.
Receptet fick jag för ca 20 år sedan.
Svårigheten är att kunna förvara drickan medan den gör "sig redo".
Den ska ju stå kallt och mörkt i 1,5 - 2 dygn.
Sedan ska den silas och tappas upp.

Jag brukar använda sirapsflaskor/läskflaskor för att sedan frysa in rabarberdrickan eftersom den lätt möglar i kylskåp.
Men det är värt besväret!
Drickan är en härlig sommardryck, läskande, syrlig men ändå lite söt.
Här är receptet:

1 kg rabarber, i bitar
1 citron skuret i tunna skivor
6 dl socker
1 påse citronsyra
2 l kokhett vatten


Blanda socker och citronsyra,
varva detta med rabarbern och citronskivorna i en hink eller stor gryta. Koka upp vattnet och slå det kokande över blandningen.
Låt stå svalt 1,5 - 2 dygn).
Sila och häll upp i rena flaskor.
Frys in eller förvara mörkt och kallt.
Drycken späds med 4 delar vatten.

Sedan gjorde jag också en rabarberpaj som jag aldrig gjort förut.
Den ser himla smaskig ut.
Dock är det för sent (på kvällen) för att vi ska orka smaka den nu.
Här kommer receptet:

Skär 500 g rabarber i småbitar
Lägg rabarbern i en ugnsform
Strö på lite socker.

Smält 150 g smör
häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde,
Vispa ihop blandningen och dra av kastrullen.

Gör sedan en blandning på:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker
Blanda detta med sirap och gräddkoket i kastrullen.
Se till att kastrullen inte står på en varm platta.
Bred blandningen över rabarbern.
Grädda pajen 25-30 min i 175 grader, tills ytan ser knäckig ut.

Take care

Inga kommentarer: